ΕΙΔΗΣΕΙΣ |
Eγκώμιο του να πηγαίνεις σινεμά [kathimerini.gr]
ΝΕΑ | 22-06-2023 12:32
Στην ταινία του Νίκου Κούνδουρου Μαγική Πόλις οδηγήθηκα από μια playlist στο youtube. Αγνόησα την πρόταση. Λίγο καιρό μετά έπεσε στα χέρια μου το βιβλίο του Βρασίδα Καραλή, Μια ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου (Δώμα, 2023) και είδα ταινίες που μάλλον δεν θα έβλεπα αλλιώς. Μια απ’ αυτές ήταν και η Μαγική Πόλις. Δεν την είχα ξαναδεί. Ως παιδί που μεγάλωνε με ίντερνετ και μία απέχθεια για τα έμφυλα στερεότυπα απέφευγα τις ελληνικές ταινίες. Από σκόρπιες προβολές στην τηλεόραση των παιδικών μου χρόνων θυμόμουν τη σωματική απέχθεια που μού προκαλούσαν η κλειστοφοβία, η μιζέρια, οι πνιγηρά προκαθορισμένες ζωές των πρωταγωνιστών (ιδίως των γυναικών-η παθητικότητά τους!) και οι σκηνές όπου τις γυναίκες τις χαστούκιζαν ή τις αντιμετώπιζαν σαν χαζά παιδάκια. Μια κάποια ελευθερία απολάμβαναν οι πόρνες του σεναρίου. Το παιδικό μυαλό μου είχε καταμπερδευτεί.
Ενήλικη πια και αποφασισμένη να μην απορρίπτω έργα έτσι τεμπέλικα, αφέθηκα να διαβάσω το βιβλίο του Καραλή (Έλληνας της διασποράς με έδρα την Αυστραλία) αποδεχόμενη τον κίνδυνο να «κολλήσω» τον ενθουσιασμό του. Καθώς γυρνούσα τις σελίδες έβλεπα μπροστά μου μια Αθήνα να αλλάζει διαρκώς: να διαλύεται απ’ τους πολέμους, να βολτάρει στη Σταδίου, να κόβει εισιτήριο για να δει στο πιο μοντέρνο μέσο της εποχής έργα με φουστανέλες και βουκολικά ειδύλλια, να αγκαλιάζει με τα μάτια της λαοφιλείς αστέρες, να θάλπει έναν Κακογιάννη ή μία Μερκούρη. Μέσα στο βιβλίο παρελαύνουν προσωπικότητες του σινεμά, αλλόκοτοι νόμοι λογοκρισίας και υπερφορολόγησης, τεχνικά εμπόδια, αλλά και στιγμές δόξας.
Βρήκα ό,τι ταινία μπορούσα στο ίντερνετ και μετάνιωσα που απέτυχα να παρακολουθήσω τα διάφορα αφιερώματα στο παλιό σινεμά που κάνουν κατά καιρούς οι αίθουσες του κέντρου. Πόσα έχω χάσει, σκεφτόμουν, και πάτησα κι ένα μετατραυματικό με την καραντίνα που μ’ έμαθε να καταναλώνω τέχνη στο λάπτοπ, δραστηριότητα που πάντα θεωρούσα την επιτομή της χοντροκοπιάς και που την είχα συνδέσει μόνο με οικονομικό στρίμωγμα.
Κάθονται ήσυχα ήσυχα και τρώνε το ποπ κορν τους στα σκοτάδια, ευγενικοί και γαλήνιοι, καμία σχέση μ’ αυτά τα άγρια θηρία που οδηγούν στην πόλη το πρωί.
Μού αρέσει να πηγαίνω στο σινεμά. Η τελετουργία του να φεύγω από το σπίτι, να περπατάω στην πόλη (εκείνη η στιγμή που σκοτεινιάζει, αλλά δεν έχουν ακόμη ανάψει τα φώτα), να παίρνω κάτι από το μπαρ και να βολεύομαι στη θέση μου. Αγαπώ τα θερινά κι ας μην έχουν τον άψογο ήχο των χειμερινών. Μ’ αρέσει να βλέπω τα φώτα να παίζουν στα μπάνια, τις σκάλες και τα κουζινάκια των πολυκατοικιών, τους κατοίκους που καπνίζουν ημίγυμνοι σε στενά μπαλκόνια. Μ’ αρέσει που οι γύρω μου βγάζουν τα παπούτσια τους και πίνουν γουλιές απ’ το ποτό τους σαν να βρίσκονται σ’ ένα δικό μας νησί που θα στηθεί για δύο ώρες μόνο.
Η έξοδος στο σινεμά κάνει την κοινωνική συναναστροφή παραπλανητικά υποφερτή. Σχεδόν μπορείς να υποθέσεις τα καλύτερα για τους συνανθρώπους σου έτσι που κάθονται ήσυχα ήσυχα και τρώνε το ποπ κορν τους στα σκοτάδια, ευγενικοί και γαλήνιοι, καμία σχέση μ’ αυτά τα άγρια θηρία που οδηγούν στην πόλη το πρωί. Υπάρχει κάτι ηδονοβλεπτικό στην παρατήρηση των άλλων στο σκοτάδι και, φυσικά, διάχυτος ερωτισμός.
Ο Καραλής γράφει: το να πας σινεμά ήταν μια «σημαντικότατη κοινωνική τελετουργία» που «ανταγωνιζόταν ή υποκαθιστούσε τη διαδικασία του εκκλησιασμού». Το σκεφτόμουν καθώς κατέβαινα την Πατησίων, για να πάω στο θερινό σινεμά Ηλέκτρα. Χάζευα τις βιτρίνες αλλοπρόσαλλων καταστημάτων, μπερδεμένες ξένες κι ελληνικές λέξεις, γυαλιστερές, καθόλου θελκτικές φωτογραφίες από παχυντικά φαγητά και σκεφτόμουν αυτό το φθηνό τελετουργικό της μετάβασης στο θερινό, τη συμφωνία πως για κάποιες ώρες είσαι εδώ και κάνεις αυτό το πράγμα μόνο.
Την άνοιξη που μάς πέρασε βρέθηκα στις κινητοποιήσεις στο κέντρο για τη διάσωση των κινηματογραφικών αιθουσών. Οι κουβέντες των παρευρισκομένων στρέφονταν γύρω απ’ την αλλαγή της πόλης. Σαν στρόβιλος ο τουρισμός και η ακρίβεια ρουφάνε προς ένα σιφόνι εξευγενισμού δραστηριότητες, δυνάμεις, πόρους και χώρους αφού, όπως είναι λογικό, οι άνθρωποι (ιδίως μετά από μια δεκαετία χαστούκι) θα κάνουν τα πάντα, για να ορθοποδήσουν οικονομικά. Οι κινητοποιήσεις ήταν μαζικές και συγκέντρωσαν ένα ετερόκλητο πλήθος από πολιτικοποιημένους νεολαίους, σινεφίλ, λάτρεις της Αθήνας, περίεργους, ηλικιωμένους, ανθρώπους της τέχνης και τζαμπατζήδες. Υπήρχε η αίσθηση πως τα σινεμά σημαίνουν κάτι για την πόλη (διόλου τυχαία ο Καραλής στο βιβλίο του δεν παραλείπει να μετρά τις αίθουσες που λειτουργούν στην επικράτεια σε κάθε δεδομένη στιγμή-ορόσημο για τον ελληνικό κινηματογράφο). Το ερώτημα τι είδους πόλη θέλουμε (με σινεμά; με θέατρα; με παπουτσάδικα εξειδικευμένα στο σανδάλι και την παντόφλα;) είναι περίπλοκο και δεν θα απαντηθεί με τη μία. Όμως, εάν συμφωνήσουμε ότι μάς νοιάζει να υπάρχουν σινεμά και εάν ενθουσιαζόμαστε με την περιπέτεια αυτής της τέχνης που στη χώρα μας επιβίωσε από χίλιες δυσχέρειες και, σε κάποιες στιγμές, μεγαλούργησε με πλούσια υλικά και φτωχά μέσα, ας δούμε πώς θα κρατήσουμε ζωντανή την τελετουργία της μετάβασης στην αίθουσα. Υπάρχουν τρόποι και δεν περιλαμβάνουν δα και καμία εντυπωσιακή θυσία.
Στη Μαγική Πόλη ο χρεωμένος δουλευταράς της φτωχογειτονιάς αντιμετωπίζει μία αναγκαστική κατάσχεση αυτοκινήτου. Το «τίμιο παλικάρι» δουλεύει φορτοεκφόρτωση και με το αμάξι εξασφαλίζει τον βιοπορισμό του, ενώ, παράλληλα, μες στην απελπισία του, φλερτάρει με την παρανομία και τον υπόκοσμο. Μετά από μία εσωτερική μεταστροφή, δεν θέλει πια ν’ αράζει με καθάρματα, να πίνει τα ποτά τους. Στην κορύφωση της ταινίας (spoiler) το αμάξι τού το σώζει η γειτονιά. Άνθρωποι που ζουν μες στα βρωμόνερα και τη σκόνη της παραγκούπολης, βάζουν το χέρι στην τσέπη και ρίχνουν από ένα χαρτονόμισμα. «Ντροπή μας να του πάρουνε το αμάξι», λέει κάποιος. Όσο πενιχρά κι αν είναι τα μέσα μας, μοιάζει να λέει η ταινία, φαντάζει κάπως αδικαιολόγητη η μεταμόρφωσή μας (του κοινού, των γειτόνων) σ’ ένα μοιρολατρικό και απαθές μπουλούκι αδιάφορων και ασυγκίνητων φτωχών. Το έργο εκβάλλει σ’ ένα αίσιο τέλος όπου μπορεί κανείς να κάνει το σωστό ακόμη κι όταν η πράξη μοιάζει με χασούρα.
Πηγή και φωτογραφία: https://www.kathimerini.gr/culture/562481944/egkomio-toy-na-pigaineis-sinema/
Επιστροφή
- CINE PARIS
Ταιριάζουμε; , Η Ζωή του Τσακ - ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema
Κλέφτης από Σπόντα , Ο Πύργος του Ντάουντον: Το Μεγάλο Φινάλε - ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ
Weapons , Ταιριάζουμε; - ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
Το Μίσος (Επετειακή Επανέκδοση) , Η Ζωή του Τσακ - ΑΜΙΚΟ
Ταιριάζουμε; , Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΑΝΟΙΞΙΣ
Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση) , Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΑΡΚΑΔΙΑ
Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση) , Κλέφτης από Σπόντα - ΒΟΞ Europa Cinema
Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) , Συναισθηματική Αξία - ΕΚΡΑΝ
Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση) , Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΖΕΦΥΡΟΣ
Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση) , Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) - ΗΛΕΚΤΡΑ
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Κλέφτης από Σπόντα - ΚΗΠΟΣ
Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση) , Weapons - ΛΑΟΥΡΑ
Η Ζωή του Τσακ , Κλέφτης από Σπόντα - ΜΑΡΙΛΕΝΑ
Weapons , Ταιριάζουμε; - ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ
Ταιριάζουμε; , Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία - ΟΑΣΙΣ
Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) , Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) - ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Στρουμφάκια: Η ταινία (ελληνική μεταγλώττιση) - ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema
Ευδοκία (και με αγγλικούς υπότιτλους) , Ερωτική Επιθυμία - ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ)
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Κλέφτης από Σπόντα - ΦΛΕΡΥ
Κλέφτης από Σπόντα , Η Ζωή του Τσακ - ΑΠΟΛΛΩΝ
Η Πεντάμορφη και το Τέρας (μεταγλωττισμένο) , Το Κουρδιστό Πορτοκάλι - ΕΛΛΗΝΙΣ 1
Το Παγώνι , Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία - ΕΛΛΗΝΙΣ 2
- ΝΑΤΑΛΙ
500 Μέρες με τη Σάμερ , Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
- Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση)ΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα, ΟΑΣΙΣ - Αθήνα
- Συναισθηματική ΑξίαΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα
- Ο Πύργος του Ντάουντον: Το Μεγάλο ΦινάλεΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Κλέφτης από ΣπόνταΦΛΕΡΥ - Αθήνα, ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα, ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΛΑΟΥΡΑ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, CINE PARIS - Αθήνα, ΑΜΙΚΟ - Αθήνα, ΜΑΡΙΛΕΝΑ - Αθήνα, ΝΑΤΑΛΙ - Θεσσαλονίκη, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα
- Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση)
- Το ΠαγώνιΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη
- Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση)
- Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση)
- Ευδοκία (και με αγγλικούς υπότιτλους)ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Στρουμφάκια: Η ταινία (ελληνική μεταγλώττιση)ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- Το Κάλεσμα 4: Τελευταία ΤελετουργίαΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη, ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΚΗΠΟΣ - Αθήνα, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- F1: H TαινίαΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα
- Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία
- Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση)ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα
- Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση)ΕΚΡΑΝ - Αθήνα
- Νύχτα Αγωνίας (Spellbound,1945 - Ψηφιακή Επανέκδοση)ΑΝΟΙΞΙΣ - Αθήνα