ΕΙΔΗΣΕΙΣ |
Φόνισσα | 30 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους από την Tanweer
ΝΕΑ | 28-09-2023 11:01
Τα γυρίσματα για την κινηματογραφική μεταφορά της Φόνισσας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα και σε σενάριο της Κατερίνας Μπέη ξεκίνησαν στην Αθήνα, αλλά και στα επιβλητικά τοπία της Λακωνικής Μάνης, της Κρήτης και της Σκιάθου, της ιδιαίτερης πατρίδας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους της ταινίας ενσαρκώνουν η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και η Μαρία Πρωτόπαππα. Το κεντρικό καστ συμπληρώνουν οι Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ήμελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Όλγα Δαμάνη, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Οικονόμου, Βερόνικα Δαβάκη, Νίκη Παπανδρέου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσορτέκης, και Γαλήνη Χατζηπασχάλη.
Τη σκηνοθεσία και την εικαστική επιμέλεια της ταινίας (σκηνικά, κοστούμια) αναλαμβάνει η Εύα Νάθενα. Το σενάριο, βασισμένο στο κοινωνικό μυθιστόρημα «Η Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, φέρει την υπογραφή της Κατερίνας Μπέη.
Σύνοψη
Σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας γύρω στο 1900, η Χαδούλα , χήρα- Ιωάννου Φράγκου είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη, πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της – μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας.
Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δε θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Θύματα του ξεσπάσματός της γίνονται τα μικρά κορίτσια του νησιού, τα οποία απαλλάσσει από το κοινωνικό και οικονομικό φορτίο που η ύπαρξη τους επιφέρει, αφαιρώντας τους τη ζωή.
Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με το νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και πάει στο καταφύγιο της που είναι η φύση. Όμως στη πραγματικότητα όσο και αν η ηθική της της υπαγορεύει πως καλά έπραξε όσα έπραξε , το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση.
Σκηνοθετικό σημείωμα
«Ο Α. Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για να αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μπλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός, δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος…».
-Χρήστος Βακαλόπουλος-
Από το Χάος στο Χαρτί
Το παραπάνω απόσπασμα αποτυπώνει την πρόθεση της ταινίας.
Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του- τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι 1ος βασικός άξονας της ταινίας.
Ο 2ος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900 – σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα.
Για τους δύο αυτούς άξονες, τα υλικά που δανειζόμαστε -προκειμένου να βάλουμε σε μεγεθυντικό φακό αυτό το αφήγημα- είναι τρία βασικά εργαλεία: η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Ψυχιατρική -και τα τρία με σημερινά δεδομένα.
Το 1ο , η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμηση της όσον αφορά το 2ο , δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά με ψυχαναλυτικά δεδομένα φωτίζουν την βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας- και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία.
Το μητρικό στοιχείο στην ταινία (αυτό που λέμε σκυτάλη της ζωής), η καταδυναστευτική συνεξάρτηση στη σχέση μάνας-κόρης συνλειτουργεί ως αίτιο των φόνων και όσων διαδραματίζονται.
Η θεσμοθετημένη προίκα για τις κόρες καταργήθηκε στην Ελλάδα το 1983. Ένα -ως σήμερα κρυμμένο μυστικό- κάλυπτε τις βρεφοκτονίες των κοριτσιών.
Η ταινία επιχειρεί να το φέρει στο φως.
-Εύα Νάθενα-
Credits
Μια παραγωγή της Tanweer Productions σε συμπαραγωγή με τη View Master Films και την COSMOTE TV.
Πρωταγωνιστούν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ήμελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Όλγα Δαμάνη, Έρση Μαλικένζου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Οικονόμου, Βερόνικα Δαβάκη, Νίκη Παπανδρέου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσορτέκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Σκηνοθεσία – Production Design - Koστούμια: Εύα Νάθενα
Σενάριο: Κατερίνα Μπέη
Concept Development- Script Editor: Εύα Νάθενα
Historical & Scientific consultant: Μαρία Τουγιανίδου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Παναγιώτης Βασιλάκης
Casting: Σωτηρία Μαρίνη, Άκης Γουρζουλίδης
Μοντάζ: Αγγέλα Δεσποτίδου
Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου
Hair Stylist: Χρόνης Τζήμος
Ήχος: Μαρίνος Αθανασόπουλος
Παραγωγοί: Διονύσης Σαμιώτης, Κώστας Λαμπρόπουλος
Παραγωγή: Tanweer Productions σε συμπαραγωγή με τη View Master Films
Συμπαραγωγός: COSMOTE TV
Χορηγός: Optima bank
Με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ
Διανομή: Tanweer Alliances
Main Trailer (YouTube Link)
Film Materials (Dropbox Link)
Βίντεο:
Φωτογραφίες:
Επιστροφή
- CINE PARIS
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε , Οι Μπαλκονάτες - ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema
Η Ώρα του Λύκου , Ο Κύριος Αζναβούρ - ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ
F1: H Tαινία - ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
Οι Άγριες Μέρες Μας , Οι Μπαλκονάτες - ΑΜΙΚΟ
Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση) , Νύχτα Αγωνίας - ΑΝΟΙΞΙΣ
Νύχτα Αγωνίας , Οι Άγριες Μέρες Μας - ΑΡΚΑΔΙΑ
F1: H Tαινία - ΒΟΞ Europa Cinema
Κιούκα - Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού (με αγγλικούς υπότιτλους) , Το 47 - ΕΚΡΑΝ
Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση) , Cool Hand Luke (Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΖΕΦΥΡΟΣ
Η Τελευταία Φορά που Είδα το Παρίσι (Ψηφιακή Επανέκδοση) , Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΗΛΕΚΤΡΑ
28 Χρόνια Μετά , Το Μίσος (Επετειακή Επανέκδοση) - ΚΗΠΟΣ
Jurassic World: Αναγέννηση , Ο Ψυχίατρός μου Τρελάθηκε - ΛΑΟΥΡΑ
Οι Μπαλκονάτες , Οι Άγριες Μέρες Μας - ΜΑΡΙΛΕΝΑ
Ο Μύθος του Μαρακούντα , F1: H Tαινία - ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ
Επικίνδυνα Πλάσματα , Superman - ΟΑΣΙΣ
Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση) , Νύχτα Αγωνίας - ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ
F1: H Tαινία - ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema
Ένταση - ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ)
Επικίνδυνα Πλάσματα , Superman - ΦΛΕΡΥ
Κιούκα - Πριν Το Τέλος Του Καλοκαιριού , Οι Μπαλκονάτες - ΑΠΟΛΛΩΝ
Οι Άγριες Μέρες Μας , Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΕΛΛΗΝΙΣ 1
F1: H Tαινία , Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2 (μεταγλωττισμένο) - ΕΛΛΗΝΙΣ 2
- ΝΑΤΑΛΙ
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε , Οι Μπαλκονάτες
- Επικίνδυνα ΠλάσματαΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα
- SupermanΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα
- Νύχτα Αγωνίας
- Οι Μπαλκονάτες
- F1: H TαινίαΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΜΑΡΙΛΕΝΑ - Αθήνα, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ - Αθήνα, ΜΑΡΙΛΕΝΑ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- Κιούκα - Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού (με αγγλικούς υπότιτλους)ΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα
- Το 47ΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα, ΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα
- Η Ώρα του ΛύκουΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα, ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Ο Κύριος ΑζναβούρΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα, ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Jurassic World: ΑναγέννησηΚΗΠΟΣ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- Ο Ψυχίατρός μου Τρελάθηκε
- 28 Χρόνια Μετά
- Το Παιδί και το Δελφίνι (Επανέκδοση)
- Ο Ψυχίατρός μου ΤρελάθηκεΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη
- Μετά τα Μεσάνυχτα (Ψηφιακή Επανέκδοση)ΑΠΟΛΛΩΝ - Θεσσαλονίκη
- Οι Άγριες Μέρες Μας (με αγγλικούς υπότιτλους)ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Ζυλ και Τζιμ (Σε Ψηφιακή Επανέκδοση)ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα