ΕΙΔΗΣΕΙΣ |
«Rear Window»: Το απόλυτο αριστούργημα του Χίτσκοκ επιστρέφει στα θερινά [lifo.gr]
ΝΕΑ | 04-07-2024 12:22
Μια τεράστια ταινία από τον Χίτσκοκ, γυρισμένη σε δύο δωμάτια και στον ακάλυπτο που τα χωρίζει. Στο ένα βρίσκεται ένας ακινητοποιημένος από ατύχημα φωτορεπόρτερ και στο άλλο μαγειρεύεται ένας φόνος, του οποίου εκείνος παρακολουθεί την εξέλιξη, προσπαθώντας να τον εμποδίσει με τη βοήθεια της ξανθιάς αγαπημένης Παναγιάς του, της καυτής Γκρέις Κέλι.
Από τα τεράστια, δοξασμένα αριστουργήματα που υπέγραψε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ στην τεχνικολόρ περίοδό του για την Paramount είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιο ως ανώτερο – αν και κορυφαίος έχει ψηφιστεί, και ίσως να πληροί όλες τις θεωρητικές και αισθητικές προϋποθέσεις, ο Δεσμώτης του ιλίγγου.
Πολύ κοντά στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο Σιωπηλός Μάρτυρας που, εκτός από κομψοτέχνημα αγωνίας και πολυθεματικής δραματουργίας, αποδείχθηκε διασκεδαστικός για το πλατύ κοινό, όπως μαρτυρούν τα 37(!) εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις έναντι ενός που στοίχισε.
Τεχνικά πρόκειται για κατόρθωμα, με ατμοσφαιρικό τζαζ σκορ του Φρανζ Γουάξμαν και υποψήφια για Όσκαρ τη φωτογραφία και τον ήχο, εκτός από τη σκηνοθεσία και τη σεναριακή διασκευή πάνω στο παλιό διήγημα It had to be murder, που οφείλει να διδάσκεται: η δράση καταλαμβάνει ένα κυρίως δωμάτιο, αυτό του ακινητοποιημένου φωτορεπόρτερ, που αναγκάζεται να παραμείνει στο διαμέρισμά του μετά από ατύχημα και σε ό,τι βλέπει η κάμερα στο στενό της εύρος, που είναι ανάλογο με την περιορισμένη θέα που προσφέρει το ανοιχτό παράθυρο.
Οι επισκέψεις από την εμψυχωτική αρραβωνιαστικιά (η Γκρέις Κέλι, μια οπτασία στα πρόθυρα της απόδρασης στο πριγκιπάτο του Μονακό) και μια σκωπτική οικιακή βοηθό (η αιώνια χαρισματική καρατερίστα Θέλμα Ρίτερ) είναι αραιές σε σχέση με την αδράνειά του, μέσα στη ζέστη και την αίσθηση πως είναι άχρηστος. Σκοτώνει την ανία του κρυφοκοιτάζοντας με τον φακό του τους απέναντι, τα διαμερίσματα της πολυκατοικίας που ο ακάλυπτος χωρίζει από τη δική του.
Ο χρόνος, ωστόσο, είναι ο αόρατος πρωταγωνιστής του Σιωπηλού Μάρτυρα, γι’ αυτό και ο Χίτσκοκ κουρδίζει ένα ρολόι στο παραδοσιακό του σύντομο cameo. Όταν το μάτι του Ελ. Μπι. πέφτει πάνω σε έναν φόνο που μαγειρεύεται από τον σύζυγο, πρέπει να τον προλάβει πριν να είναι αργά όχι μόνο γι’ αυτόν αλλά και για την αγαπημένη του συνεργό. Για τους θεατές, το Πίσω παράθυρο ενός αθώου παρατηρητή και απρόθυμου ήρωα παραμένει συμπαγής ψυχαγωγία για όλες τις εποχές, εβδομήντα ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη προβολή του.
Για τους ειδικότερους αναλυτές, η διαστρωματωμένη πατριαρχία μιας σφιχτής κοινότητας και ο ηδονοβλεψίας που σχεδόν τιμωρείται, και σίγουρα δοκιμάζεται, για το αμάρτημα της απρόσκλητης ματιάς στις ζωές των άλλων δίνουν τροφή για θεωρίες και ερμηνείες.
Γνωστότερη όλων η άποψη του μελετητή του Χίτσκοκ, σκηνοθέτη και πρωτεργάτη της nouvelle vague Φρανσουά Τριφό, ο οποίος είχε γράψει πως στη συγκεκριμένη παραβολή η κοινή αυλή είναι ο κόσμος, ο φωτορεπόρτερ ο κινηματογραφιστής και τα κιάλια του η κάμερα και οι φακοί του σκηνοθέτη. Η προφανής κινηματογραφική αλληγορία, ωστόσο, θα μπορούσε, με καλή πίστη και λίγη φαντασία, να προχωρήσει σε μια ακόμη βαθύτερη, πιο προσωπική κατάθεση του δημιουργού της ταινίας.
Το 1953-54 που γυρίστηκε ο Σιωπηλός Μάρτυρας η τηλεόραση είχε καταφθάσει ήδη ως οδοστρωτήρας με τις καθημερινές εκλαϊκευμένες σειρές και τα εβδομαδιαία πρωτόλεια sitcoms και το σινεμά έπρεπε να αντιδράσει με κόλπα για να επιβιώσει, από σινεμασκόπ μέχρι 3D και πολλή καμπάνια. Ο φωτογράφος που υποδύεται ο Στιούαρτ στην ταινία είναι ακινητοποιημένος από ένα ατύχημα, ξαπλώνει ή σέρνεται ράθυμα με τον γύψο, ούτε καν η σέξι Γκρέις τον ξυπνάει με τις καυτές αγκαλιές και τις αιθέριες εμφανίσεις της διά χειρός της ενδυματολόγου Ίντιθ Χεντ.
Η μοναδική του χαρά είναι να παίρνει μάτι με τον φακό του τους απέναντι, παρατηρώντας τα δωμάτια της πολυκατοικίας σαν να είναι κουτάκια ξεχωριστών ιστοριών, δηλαδή σαν να είναι κανάλια τηλεόρασης, και με τον τηλεφακό, με άλλα λόγια το τηλεχειριστήριο, κάνει ζάπινγκ σε επεισόδια, σε αφηγηματικές συνέπειες. Και για να εκδικηθεί το μέσον που μόνο καθηλωμένος χαζεύεις, το γυρίζει σε φόνο, μεθερμηνεύει δηλαδή την αποσπασματική θέαση σε θανάσιμη συνήθεια που απειλεί ακόμα και τη ζωή σου αν την αντικρίσεις κατάματα, όπως ο Στιόυαρτ έπεσε κατά λάθος πάνω στο οργισμένο βλέμμα του Ρέιμοντ Μπερ!
Ιδιοφυές. Αν ο Χίτσκοκ το έκανε υποσυνείδητα, είναι δείγμα του γιγαντιαίου ταλέντου του. Αν το προμελέτησε εκδικητικά, ακόμα καλύτερα!
Επιστροφή
- CINE PARIS
Ταιριάζουμε; , Η Ζωή του Τσακ - ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema
Κλέφτης από Σπόντα , Ο Πύργος του Ντάουντον: Το Μεγάλο Φινάλε - ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ
Weapons , Ταιριάζουμε; - ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
Το Μίσος (Επετειακή Επανέκδοση) , Η Ζωή του Τσακ - ΑΜΙΚΟ
Ταιριάζουμε; , Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΑΝΟΙΞΙΣ
Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση) , Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΑΡΚΑΔΙΑ
Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση) , Κλέφτης από Σπόντα - ΒΟΞ Europa Cinema
Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) , Συναισθηματική Αξία - ΕΚΡΑΝ
Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση) , Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) - ΖΕΦΥΡΟΣ
Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση) , Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) - ΗΛΕΚΤΡΑ
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Κλέφτης από Σπόντα - ΚΗΠΟΣ
Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση) , Weapons - ΛΑΟΥΡΑ
Η Ζωή του Τσακ , Κλέφτης από Σπόντα - ΜΑΡΙΛΕΝΑ
Weapons , Ταιριάζουμε; - ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ
Ταιριάζουμε; , Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία - ΟΑΣΙΣ
Η Γεύση του Κερασιού (Taste of Cherry,1997 - Ψηφιακή Επανέκδοση) , Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση) - ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Στρουμφάκια: Η ταινία (ελληνική μεταγλώττιση) - ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema
Ευδοκία (και με αγγλικούς υπότιτλους) , Ερωτική Επιθυμία - ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ)
Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία , Κλέφτης από Σπόντα - ΦΛΕΡΥ
Κλέφτης από Σπόντα , Η Ζωή του Τσακ - ΑΠΟΛΛΩΝ
Η Πεντάμορφη και το Τέρας (μεταγλωττισμένο) , Το Κουρδιστό Πορτοκάλι - ΕΛΛΗΝΙΣ 1
Το Παγώνι , Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία - ΕΛΛΗΝΙΣ 2
- ΝΑΤΑΛΙ
500 Μέρες με τη Σάμερ , Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
- Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση)ΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα, ΟΑΣΙΣ - Αθήνα
- Συναισθηματική ΑξίαΒΟΞ Europa Cinema - Αθήνα
- Ο Πύργος του Ντάουντον: Το Μεγάλο ΦινάλεΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Κλέφτης από ΣπόνταΦΛΕΡΥ - Αθήνα, ΑΘΗΝΑΙΑ Europa Cinema - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα, ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΛΑΟΥΡΑ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, CINE PARIS - Αθήνα, ΑΜΙΚΟ - Αθήνα, ΜΑΡΙΛΕΝΑ - Αθήνα, ΝΑΤΑΛΙ - Θεσσαλονίκη, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα
- Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο (Επανέκδοση)
- Το ΠαγώνιΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη
- Τα Κακά Παιδιά 2 (ελληνική μεταγλώττιση)
- Ραν (Ran, 1985 - Επετειακή Επανέκδοση)
- Ευδοκία (και με αγγλικούς υπότιτλους)ΡΙΒΙΕΡΑ Europa Cinema - Αθήνα
- Στρουμφάκια: Η ταινία (ελληνική μεταγλώττιση)ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- Το Κάλεσμα 4: Τελευταία ΤελετουργίαΕΛΛΗΝΙΣ 1 - Θεσσαλονίκη, ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα, ΣΙΣΣΥ (ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ) - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΚΗΠΟΣ - Αθήνα, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ - Αθήνα, ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ - Αθήνα
- F1: H TαινίαΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ - Αθήνα, ΑΡΚΑΔΙΑ - Αθήνα
- Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία
- Η Ετυμηγορία (Τhe Verdict,1982 - Ψηφιακή Επανέκδοση)ΗΛΕΚΤΡΑ - Αθήνα
- Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά (Ψηφιακή Επανέκδοση)ΕΚΡΑΝ - Αθήνα
- Νύχτα Αγωνίας (Spellbound,1945 - Ψηφιακή Επανέκδοση)ΑΝΟΙΞΙΣ - Αθήνα