Chungking Express |
Πρωτότυπος τίτλος: 'Chungking Express'
1. Χονγκ Κονγκ
Αν οι πόλεις καθορίζονται από τις εποχές τους, τις διακυμάνσεις τους, το πώς ζουν ανάλογα τη στιγμή, το Χονγκ Κονγκ ξεχωρίζει, έχει κάτι το μοναδικό. Σαν πόλη-έκθεμα σε μουσείο της ανθρωπότητας, μοιάζει να εκτείνεται παντού, να μην τελειώνει, να μην αλλάζει ποτέ. Ο χαρακτήρας του Χονγκ Κονγκ είναι η αχρονικότητά του, η αίσθηση πως Απλώς Υφίσταται.
Άρα τότε, οι άνθρωποί του τι είναι; Έχουν προέλευση και προορισμό;
Στο σινεμά του Γουόνγκ Καρ Γουάι τα πάντα έτσι κι αλλιώς χαρακτηρίζονται από μια ακινησία, από την αποτύπωση ενός χρονικού συνεχούς πλήρως κατακερματισμένου καθώς ζωές, άνθρωποι και ιστορίες διασταυρώνονται σε στιγμές φευγαλέες που μοιάζουν να κρατούν για πάντα. Όπως των δύο αστυνομικών του Χονγκ Κονγκ, τον 223 (του Τακέσι Κανεσίρο) και του 663 (του Τόνι Λιούνγκ) που μοιάζουν να κινούνται στους ίδιους χώρους, να συναντούν τους ίδιους ανθρώπους, αλλά οι υπάρξεις τους να είναι ασύμβατες- σαν η μία να είναι όνειρο της άλλης, ή παράλληλες διαστάσεις ή απλώς δύο υπάρξεις που βιώνονται και τέμνονται δίχως ποτέ να το γνωρίζουν.
Το «Chungking Express» απαρτίζεται από δύο ιστορίες πάθους και χαμένου(;) έρωτα. Στην πρώτη, ο αστυνομικός 223 χάνει την κοπέλα του, τη Μέι, την πρώτη του Απρίλη και αγοράζει κάθε μέρα κονσέρβες ανανά (το αγαπημένο της φρούτο) με ημερομηνία λήξης την πρώτη του Μάη, περιμένοντας ως τότε εκείνη να γυρίσει κοντά του. Την ίδια στιγμή, μια γυναίκα με ξανθιά περούκα μπλεγμένη στον υπόκοσμο της πόλης, θα γίνει μέρος της ζωής του.
Στη δεύτερη ιστορία, ο αστυνομικός 663 έχει επίσης ραγισμένη καρδιά από έναν χωρισμό και η Φέι (Φέι Γουόνγκ), η κοπέλα στο βρώμικο στο οποίο συχνάζει, τον ερωτεύεται και σύντομα αρχίζει να κινείται στον χώρο του- καθαρίζει το σπίτι του, αλλάζει θέσεις τα πράγματα, κάθε φορά και λίγο. Οι δύο ιστορίες μοιράζονται τοποθεσίες, πρόσωπα, ιδέες, αφηγήσεις, αλλά εφάπτονται σε μια αληθινά ηλεκτρισμένη συναισθηματική στιγμή, όταν ο 223 (της πρώτης ιστορίας) και η Φέι (της δεύτερης) αγγίζονται χωρίς να γνωρίζονται.
«Στην πιο κοντινή μας στιγμή, απείχαμε μόλις 0,01 εκατοστά. Δεν ήξερα τίποτα για αυτήν. 6 ώρες αργότερα, ερωτεύτηκε έναν άλλο άντρα». Είναι σαν το ίδιο το φιλμ, η ψυχή του, το πάθος του, να μεταπήδησε από τον ένα ήρωα στον άλλο απλώς επειδή αγγίχτηκαν. Σαν στιγμιαίο ηλεκτρικό φορτίο.
Με τον ίδιο αυτό τρόπο, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην ίδια την πόλη του Χονγκ Κονγκ, τα πάντα στο σινεμά του Γουόνγκ Καρ Γουάι μοιάζουν να αδιαφορούν πλήρως για τη γραμμική δραματουργία ή για την ίδια τη ροή του χρόνου. Ο κινηματογραφικός χρόνος συστέλλεται και διαστέλλεται μοιάζοντας, αναλόγως της συνθήκης, να αφορά κάτι απόλυτα φευγαλέο ή και κάτι που διαρκεί για πάντα- συνήθως, και τα δύο μαζί. Το σινεμά του είναι μια συλλογή στιγμών, κάθε μία εκ των οποίων θα μπορούσε να οτιδήποτε: Ανάμνηση, διήγηση, όνειρο, φαντασίωση, εναλλακτική πραγματικότητα.
2. Chungking Mansions
Την ίδια στιγμή που ο χρόνος μοιάζει συντετριμμένος σε σωματίδια αναμνήσεων και συναισθημάτων, ο χώρος παίζει πρωτεύοντα ρόλο. Επιστρέφουμε ξανά στο Χονγκ Κονγκ και την μοναδική του γεωγραφία. Στα Chungking Mansions, όπου διαδραματίζεται μια σκηνή-κλειδί της πρώτης ιστορίας, εντοπίζεται μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του πλανήτη. Από το 36 ως το 44 της κεντρικής Nathan Road που διασχίζει το Χονγκ Κονγκ, εκτείνεται ένα σύμπλεγμα κτιρίων 5 ξεχωριστών τετραγώνων και 17 ορόφων, που σήμερα στεγάζει περίπου 4.000 ανθρώπους.
Στα Mansions μπορείς να βρεις μαγαζιά, εστιατόρια, ξενώνες, κατοικίες, ξενώνες μέσα σε κατοικίες, μαγαζιά μέσα σε ξενώνες. Οι ελάχιστοι χώροι του κάθε μικρού, κυβικού διαμερίσματος, όλα δίπλα στα άλλα, το ένα πάνω στο άλλο, κατοικημένα από μια αδιανόητη ποικιλομορφία και πολυπολιτισμικότητα, κάνουν αυτό ειδικά το σημείο της πόλης να μοιάζει πραγματικά εκτός χρονικού συνεχούς. Είναι σαν μια γυάλα στην οποία παγίδεψε κανείς ό,τι προλάβαινε να θυμηθεί από την ανθρωπότητα, προφυλάσσοντάς την από την καταστροφική ροή του χρόνου.
Εδώ ο προσωπικός χώρος αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία. Μπροστά στο κύμα της μνήμης που σαρώνει τα πάντα, στο χάος του πληθυσμού, στο παρελθόν που δεν εμφανίζεται, στο μέλλον που δεν έρχεται, στο παρόν που μοιάζει ακόμα κι αυτό φευγαλέο, μπορούν αυτοί οι χαρακτήρες να διεκδικήσουν το οποιοδήποτε όριο;
Η Φέι εισβάλει στο σπίτι του αστυνομικού 663 και σταδιακά αρχίζει να το μεταλλάσσει σε κάτι -και- δικό της. Μπαίνει κυριολεκτικά στη ζωή του. Εκεί μέσα ο 663 ακούει τη μουσική του, ντύνει τους χώρους, η ποπ κουλτούρα (που πάντα καταλαμβάνει τεράστιο μέρος του σινεμά του Γουόνγκ Καρ Γουάι, όχι φυσικά ως φτηνές αναφορές αλλά ως κάτι απόλυτα ζησμένο) γίνεται καθοριστικό κομμάτι ταυτότητας- όπως ακριβώς το California Dreaming σε ένα διαρκές ριπίτ από τη Φέι. Μια εμφατική επανάληψη μέσω της οποίας μοιάζει να προσπαθεί να το απλώσει όσο περισσότερο γίνεται γύρω της, δημιουργώντας έτσι έναν δικό της χώρο μέσα από τη μουσική που αγαπά.
Τελικά, αυτό είναι το κλειδί. Στο σινεμά του Γουόνγκ Καρ Γουάι το παρόν είναι πράγματι φευγαλέο, αλλά η άγκυρα είναι οι χώροι. Χώροι που μπορεί να είναι μουσικοί, συναισθηματικοί, ερωτικοί, και κυριολεκτικοί. Οι ήρωες του «Chungking Express» είναι έρμαια της μοίρας και του χρόνου (που είναι το ίδιο πράγμα) αλλά αυτό που τους δίνει πάτημα είναι τα θέλω τους. Μια ανάμνηση, μια ελπίδα, ένα πρόσωπο, ένα τραγούδι. Ένα California Dreaming που διαπερνά τα πάντα και τους ενώνει. Και οι έρωτες. Οι έρωτες που έφυγαν, οι έρωτες που έρχονται, οι έρωτες που τους προσπέρασαν. Είναι όλοι παντοτινοί.
Σκηνοθεσία: Wong Kar-wai
Σενάριο: Wong Kar-wai
Ηθοποιοί: Brigitte Lin, Tony Leung Chiu-Wai, Takeshi Kaneshiro, Valerie Chow, Thom Baker, Chan Kam-Chuen, Kwan Lee-na
Διάρκεια: 98
Έτος παραγωγής: 1996
Δείτε το Trailer
Πού παίζει τώρα
Δεν βρέθηκαν προβολέςΠροσεχώς
Δεν βρέθηκαν προβολέςΕπιστροφή