ΕΙΔΗΣΕΙΣ |
Ο Κόσμος του Γουόνγκ Καρ Γουάι αποκλειστικά στο Cinobo (cinobo.com)
ΝΕΑ | 01-06-2021 17:54Αφιέρωμα στα αποκατεστημένα αριστουργήματα του Γουόνγκ Καρ Γουάι που έρχονται στην Ελλάδα από το Cinobo : [Δείτε το πλήρες άρθρο: https://cinobo.com/o-kosmos-tou-wong-kar-wai-apokleistika-sto-cinobo/]
Την ερωτική, κινηματογραφική επιθυμία του Γουόνγκ Καρ Γουάι την βλέπεις παντού στο σινεμά του. Όχι απλά την βλέπεις- την ακούς, την νιώθεις να πάλλεται, την καταλαβαίνεις καθώς ακολουθεί τους χτύπους της καρδιάς σου, καθώς ανασηκώνει τις τρίχες του κορμιού σου. Σε κάθε εισαγωγή μουσικού κομματιού, σε κάθε μελοδραματικό slow-motion, σε κάθε στιγμή που χάθηκε στο χρόνο.
Χρησιμοποιώντας κάθε πτυχή της κινηματογραφικής τεχνικής, ο Γουόνγκ Καρ Γουάι έχει καταφέρει να φέρει το σινεμά όσο πιο κοντά μπορεί να έρθει σε μια αγνή συναισθηματική εμπειρία. Για έρωτες που θυμάσαι ή που επιθυμείς (ή κάτι κι από τα δύο), για στιγμές που μοιάζουν να ξεγελούν τον χρόνο και να αρνούνται να συμμορφωθούν με τη ροή του.
Είναι πολυβραβευμένος, και πολύ συχνά ταινίες του εμφανίζονται στις λίστες με τις κορυφαίες όλων των εποχών. Όμως ο Γουόνγκ Καρ Γουάι είναι από τις σπάνιες εκείνες περιπτώσεις σκηνοθετών που το να τους χαρακτηρίσεις σύμφωνα με αυτές τις αντικειμενικές μετρήσεις επιτυχίας («πολυβραβευμένος») μοιάζει σχεδόν να μικραίνει το έργο του. Γιατί έτσι συμβαίνει με τις εμπειρίες, με τα βιώματα. «Είναι ένας ζωγράφος της πόλης και της ανθρώπινης καρδιάς, των επιθυμιών, των μυστικών και των απογοητεύσεών μας», γράφουν ο Μισέλ Κλεμέντ και ο Ουμπέρ Νιογκρέ στο Positiff. «Προσιδιάζει στους καλλιτέχνες του όψιμου ρομαντισμού, τον Μποντλέρ ή τον Γκουστάβ Μορό. Γι’αυτούς, όπως και για τον Γουόνγκ Καρ Γουάι, στην καρδιά της απαράμιλλης ομορφιάς κρύβονται ανείπωτα βάσανα».
Τώρα, το έργο του Γουόνγκ Καρ Γουάι, οι πόλεις του, οι επιθυμίες του, οι μουσικές και τα χρώματά του, έρχονται στο Cinobo. 5 θρυλικές του ταινίες, σε νέες, αποκατεστημένες κόπιες υπό την επίβλεψη του ίδιου του δημιουργού, θα προβληθούν αποκλειστικά στην Ελλάδα μέσω του Cinobo. Πρώτα, 3 αξεπέραστα φιλμ του από τα ‘90s, έρχονται στην πλατφόρμα τον Μάρτιο: «Chungking Express» (22 Μαρτίου), «Έκπτωτοι Άγγελοι» (24 Μαρτίου) και «Ευτυχισμένοι Μαζί» (26 Μαρτίου). Και σύντομα μες στη σεζόν, θα παρακολουθήσουμε τις νέες κόπιες των αριστουργημάτων «2046» και «Ερωτική Επιθυμία».
Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι μιλά για τις αποκατεστημένες κόπιες
Για την Αποκατάσταση
Κατά τη διαδικασία αποκατάστασης των ταινιών που πρόκειται να παρακολουθήσετε, βρεθήκαμε σε μεγάλο δίλημμα για το αν θα αποκαταστήσουμε τις ταινίες στη μορφή την οποία τις θυμάται το κοινό, ή σ’ αυτήν στην οποία τις είχα αρχικά οραματιστεί. Υπήρχαν τόσα πολλά που θα μπορούσαμε να αλλάξουμε και αποφάσισα τελικά να ακολουθήσω τη δεύτερη εκδοχή, η οποία αντιπροσωπεύει το πιο ζωντανό όραμά μου για τις ταινίες αυτές. Για τον λόγο αυτό, έγιναν οι παρακάτω αλλαγές.
Aspect Ratios
Το «Chungking Express» και η «Ερωτική Επιθυμία» γυρίστηκαν και προβλήθηκαν στους κινηματογράφους σε αναλογίες 1.66:1, ένα από τα αγαπημένα μου aspect ratios. Μετατράπηκαν όμως σε αναλογία 1.85:1 για την κυκλοφορία τους σε βίντεο. Επειδή ο περισσότερος κόσμος είδε τις ταινίες στο βίντεο, παγιώθηκε η άποψη ότι είχαν γυριστεί σε αναλογία 1.85:1. Στις αποκατεστημένες κόπιες θα δείτε τις ταινίες στα πρωτότυπα aspect ratios.
Στους «Έκπτωτους Άγγελους» άλλαξα το φορμάτ σε σινεμασκόπ, γιατί έτσι σκόπευα αρχικά να προβάλλω την ταινία. Όταν ήμασταν στο μοντάζ, κατά λάθος αλλάξαμε τη ρύθμιση από στάνταρ σε αναμορφικό. Θεώρησα ότι η ταινία έδειχνε πολύ πιο ενδιαφέρουσα γιατί ενίσχυε την απόσταση των χαρακτήρων σε συνδυασμό με τον εξαιρετικά ευρυγώνιο φακό που χρησιμοποιήσαμε για το γύρισμα. Εκείνη την εποχή, ήταν αδύνατον να γυρίσεις μια ταινία σε στάνταρ και να την προβάλλεις σε αναμορφικό. Με την αποκατεστημένη κόπια, εκπληρώσαμε αυτή μας την επιθυμία.
Μιξάζ Ήχου
Το «Chungking Express» γυρίστηκε πριν τον 5.1 surround ήχο. Έπρεπε λοιπόν να επαναπρογραμματίσουμε τις ρυθμίσεις και τη διαμόρφωση του ήχου.
Για παρόμοιους λόγους ξανακάναμε το μιξάζ στην «Ερωτική Επιθυμία» με την πολύτιμη συνεργασία του Ρόμπερτ Μακένζι, με τον οποίο δουλέψαμε εξ’ αποστάσεως λόγω της πανδημίας.
Τίτλοι
Δημιουργήσαμε νέους τίτλους για να αποδώσουμε μια αίσθηση συνοχής ανάμεσα στις ταινίες. Λειτουργούν, επίσης, ως υπενθύμιση στο κοινό μας ότι παρακολουθούν τις αποκατεστημένες κόπιες.
Ευτυχισμένοι Μαζί
Λόγω μιας πυρκαγιάς το 2019, χάσαμε μερικά από τα πρωτότυπα αρνητικά του «Ευτυχισμένοι Μαζί». Τους μήνες που ακολούθησαν, προσπαθήσαμε να αποκαταστήσουμε τα αρνητικά αυτά όσο καλύτερα μπορούσαμε, σε κάποια όμως η ζημιά ήταν ανεπανόρθωτη. Χάσαμε, όχι μόνο την εικόνα, αλλά και τον ήχο σε αυτές τις μπομπίνες.
Έπρεπε, αναγκαστικά λοιπόν, να μικρύνω κάποιους από τους μονολόγους του Τόνι. Χάρη στην εξαιρετική δουλειά της L’Immagine Ritrovata όμως, καταφέραμε να αποκαταστήσουμε τις περισσότερες σκηνές με καλύτερη ποιότητα.
Τελικές Σκέψεις
Μετά την πρεμιέρα του «Ashes of Time Redux» το 2008, κάποιοι θεατές παρατήρησαν ότι η ταινία έμοιαζε διαφορετική απ’ ό,τι θυμούνταν. Συνειδητοποίησα τότε ότι πολύς κόσμος είχε δει την ταινία σε πειρατικές κόπιες ή σε αίθουσες που δεν πληρούσαν τις κατάλληλες τεχνικές προδιαγραφές κι έτσι παρουσίαζαν την ταινία υπό διαφορετικό φως. Και πάλι όμως, πολλοί προτιμούσαν τις εκδοχές που είχαν δει, γιατί δύσκολα κερδίζει κανείς ενάντια στις αναμνήσεις.
Όπως λέει το γνωστό ρητό: «Κανείς δεν μπορεί να μπει δυο φορές στο ίδιο ποτάμι, γιατί ούτε το ποτάμι είναι το ίδιο μα ούτε και ο άνθρωπος.» Από την αρχή αυτής της διαδικασίας, τα λόγια αυτά μου υπενθυμίζουν να αντιμετωπίσω όλο αυτό σαν ευκαιρία να παρουσιάσω τις αποκατεστημένες αυτές κόπιες ως καινούρια δουλειά από ένα διαφορετικό στάδιο της καριέρας μου. Τώρα που είμαι στο τέλος της διαδικασίας, τα λόγια αυτά δεν έχουν πάψει να ισχύουν.
Προσκαλώ το κοινό να μοιραστεί μαζί μου αυτή τη νέα αρχή, μια και αυτές δεν είναι οι ίδιες ταινίες, μα ούτε κι εμείς είμαστε πια το ίδιο κοινό.
Επιστροφή